Algemene Voorwaarden WEST
ALGEMENE VOORWAARDEN
- De hiernavolgende algemene voorwaarden zijn steeds van toepassing op élke contractuele relatie met de Kärcher Center Van Mol west BV. Aanvaarding ervan impliceert tevens dat de klant van Kärcher center Van Mol west BV volledig verzaakt aan de toepassing van zijn eigen algemene voorwaarden, ongeacht de wijze en het tijdstip waarop deze aan Kärcher Center Van Mol west BV zouden meegedeeld zijn. Zelfs ingeval onderhavige voorwaarden door een afzonderlijke overeenkomst expliciet worden uitgesloten, erkent de medecontractant dat ze desalniettemin die overeenkomst zullen aanvullen voor wat betreft hetgeen daarin niet uitdrukkelijk werd geregeld.
- Prijsoffertes zijn 14 dagen geldig, tenzij de offerte uitdrukkelijk een andere termijn
- Een door de Kärcher Center Van Mol west BV aangegeven of bevestigde leveringstermijn is in principe steeds louter
Enkel indien de Kärcher Center Van Mol west BV zich, bij wijze van resultaatsverbintenis, zélf schriftelijk en in duidelijke bewoordingen verbindt om een leveringstermijn zeer stipt na te leven, geldt het tegendeel. Een vertraging in de levering kan in hoofde van de Kärcher Center Van Mol west BV ten vroegste na het verstrijken van 3x de indicatieve leveringstermijn geacht worden abnormaal te zijn en een aanleiding voor ingebrekestelling. De Kärcher Center Van Mol west BV is evenwel nooit aansprakelijk voor de vertraging ingevolge overmacht. Overmacht duidt op elke gebeurtenis onafhankelijk van de wil der partijen. De Kärcher Center Van Mol west BV is evenmin aansprakelijk ingevolge vertragingen te wijten aan haar eigen leveranciers bij de levering van essentiële onderdelen. De B2B-klant verzaakt, afgezien van een mogelijke ontbindingsvordering, aan elk ander verhaal, en in het bijzonder aan de toekenning van enige vorm van schadevergoeding die niet werd voorzien in onderhavige algemene voorwaarden
- De bestellingen worden gefactureerd tegen de overeengekomen prijzen en voorwaarden. Elke taks of belasting betaalbaar of te betalen op de prijzen van Kärcher center Van Mol west BV is steeds ten laste van de klant. De Kärcher Center Van Mol west BV behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om, tenzij dwingende wetsbepalingen het haar verbieden, de overeengekomen prijs te verhogen indien, na de totstandkoming van de overeenkomst, één of meer kostprijsfactoren (incl. doch niet uitsluitend de prijzen van grondstoffen en energie en de loonkost) een verhoging ondergaan, ook al geschiedt dit ingevolge voorzienbare
De prijs is, behoudens andersluidende overeenkomst of vermelding op de factuur contant betaalbaar . Het bedrag van de factuur moet netto worden betaald. Disconto- en bankkosten zijn ten laste van de koper. Er kan slechts een disconto voor onmiddellijke betaling worden verrekend indien dit uitdrukkelijk vooraf is overeengekomen. Ongeacht de wijze van betaling wordt betaling niet geacht te hebben plaatsgevonden dan nadat het volledige bedrag onherroepelijk op rekening van de verkoper is bijgeschreven. De facturen zijn betaalbaar op de maatschappelijke zetel van de Kärcher Center Van Mol west BV.
- a.v. de B2B-klant geldt dat bij een laattijdige betaling van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd is op het onbetaalde factuurbedrag t.b.v. 1% per aangevatte maand, meer een forfaitaire schadevergoeding t.b.v. 10% van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van 125
€.
Een ongegronde niet- of onvolledige betaling van één factuur door de klant verleent aan de Kärcher Center Van Mol west BV het recht om al haar bestaande contractuele verplichtingen t.a.v. die klant op te schorten. Tevens worden in dergelijk geval alle, ook niet-vervallen, facturen uitgeschreven aan de klant meteen opeisbaar.
Voor de klant -consument geldt dat, indien hij zijn betalingsverbintenissen niet nakomt, hij van rechtswege en zonder ingebrekestelling een verwijlintrest verschuldigd is t.b.v. 7 % / jaar op het onbetaalde factuurbedrag, meer een forfaitaire schadevergoeding t.b.v. 10% van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van 125 €. Een gelijke schadevergoeding is verschuldigd door de Kärcher Center Van Mol west BV indien zij cfr. de bepalingen van artikel 3 in gebreke blijft haar leveringsverplichting te voldoen binnen 1 maand nadat zij daartoe per aangetekend schrijven in gebreke werd gesteld.
- De klant is verplicht om de geleverde goederen op het afgesproken tijdstip in ontvangst te nemen. De klant verbindt er zich tevens toe om de verkochte goederen bij de levering onmiddellijk te onderzoeken en na te gaan of de kwaliteit en/of kwantiteit van de geleverde goederen overeenstemt met hetgeen werd Na voltooiing van zijn onderzoek zal de klant de leveringsbon aftekenen voor ontvangst. Eventuele zichtbare gebreken of zichtbare non
-conformiteiten dienen op de leveringsbon te worden vermeld of uiterlijk binnen de termijn van 5 werkdagen schriftelijk te worden gemeld, waarbij de klant de gebreken/non-confirmiteit op gedetailleerde wijze dient te beschrijven. Het gebruik van de geleverde goederen door de klant impliceert de onherroepelijke aanvaarding ervan.
De klant verbindt er zich tevens toe om bij ontvangst van de factuur onmiddellijk te controleren of ze overeenstemt met de overeenkomst en de uitvoering ervan. Eventueel protest tegen de facturen dient schriftelijk te gebeuren binnen de 14 kalenderdagen na de factuurdatum. Het protest dient welomschreven te zijn en steeds de datum en het nummer van de factuur te vermelden. De medecontractant erkent dat gebrek aan protest binnen voornoemde termijn zal gelden als aanvaarding van de factuur en desgevallend de erin opgenomen afrekening.
- Wat betreft de verborgen gebreken is de Kärcher Center Van Mol west BV t.a.v. de klant -consument onderworpen aan de dwingende bepalingen i.v.m. de De Kärcher Center Van Mol west BV is bijgevolg aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van het goed en dat zich manifesteert binnen een termijn van 2 jaar te rekenen vanaf voormelde levering.
De klant dient evenwel elk gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van 2 maanden na de vaststelling ervan schriftelijk mee te delen. Bij gebrek aan een dergelijke mededeling verliest de klant zijn recht om een vordering wegens gebrek aan overeenstemming tegen de Kärcher Center Van Mol west BV in te stellen.
De Kärcher Center Van Mol west BV conformeert zich tevens met de wet Productaansprakelijkheid met dien verstande dat zij nooit aansprakelijk is indien de schade die wordt veroorzaakt niet alleen te wijten is aan een gebrek in het product, maar ook aan een fout of nalatigheid van de klant of van een persoon voor wie de klant verantwoordelijk is.
Wat betreft tweedehands toestellen - demonstratie- en toonzaalmodellen zijn ook te beschouwen als tweedehands toestellen- is de Kärcher Center Van Mol west BV aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering en dat zich manifesteert binnen een termijn van 1 jaar te rekenen vanaf de levering.
- Wat betreft de verborgen gebreken t.a.v. de B2B-klant geldt dat zij slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij met bekwame spoed zijn opgespoord en binnen de 10 kalenderdagen na ontdekking ervan schriftelijk worden gemeld. Verborgen gebreken kunnen uitsluitend tot vergoeding aanleiding geven indien de goederen niet door de medecontractant zelf op enige wijze werden gemanipuleerd tijdens of na de werken. Bovendien is een vordering op grond van verborgen gebreken slechts mogelijk tot 2 jaar na de aankoop. Verborgen gebreken waaromtrent de Kärcher Center Van Mol west BV aantoont dat er in haren hoofde een “onoverwinnelijke onwetendheid” bestaat, geven nooit aanleiding tot
De eventuele vergoeding voor verborgen gebreken zal de prijs van de geleverde goederen niet overschrijden. De immateriële, indirecte, lichamelijke of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden kan nooit aanleiding geven tot schadeloosstelling.
Hetgeen sub artikel 7 wordt uiteengezet omtrent de wet productaansprakelijkheid geldt ook onverkort in de relatie met de B2B-klant.
Tweedehands toestellen - demonstratie- en toonzaalmodellen zijn ook te beschouwen als tweede handstoestellen- worden evenwel steeds verkocht in de staat waarin ze zich bevinden, met inbegrip van hun zichtbare en verborgen gebreken, die door de klant worden aanvaard.
- Voor zover de Kärcher Center Van Mol west BV bij de uitvoering van haar verbintenissen afhankelijk is van de medewerking, diensten en leveringen van derden is zij niet aansprakelijk voor zware of opzettelijke fouten begaan door deze
De Kärcher Center Van Mol west BV zelf is enkel aansprakelijk ingeval van bedrog, fraude, opzettelijke fout en zware fout.; De Kärcher Center Van Mol west BV is, behoudens andersluidende wettelijke bepalingen van dwingend recht, nooit aansprakelijk voor of gehouden tot vergoeding van immateriële, indirecte, lichamelijke of gevolgschade, met inbegrip van (doch niet beperkt tot) winstderving, omzetverlies, inkomstenderving, productiebeperkingen, administratie- of personeelskosten, een verhoging van de algemene kosten, verlies van cliënteel of vorderingen van derden.
- De eigendom van het verkochte goed zal pas worden overgedragen op de klant na de volledige voldoening door de klant van al hetgeen als tegenprestatie van de door Kärcher Center Van Mol west BV geleverde of te leveren goederen aan de Kärcher Center Van Mol west BV verschuldigd is, met inbegrip van de betaling van de overeengekomen prijs, kosten, intresten en eventuele
Niettemin zullen de risico's van het verlies of de vernietiging van het verkochte goed integraal worden gedragen door de klant vanaf het moment dat hij het goed in ontvangst neemt in de lokalen van de Kärcher Center Van Mol west BV. Indien de bestelde goederen dienen te worden geleverd op een door de klant aangeduid adres, reizen zij steeds op risico van de klant.
Ingeval van contractuele wanprestatie, heeft de klant, behoudens andersluidende wettelijke bepalingen van dwingend recht, enkel het recht om de overeenkomst te ontbinden ingeval van zware fout in hoofde van de Kärcher Center Van Mol west BV en indien de klant de Kärcher Center Van Mol west BV uiterlijk 14 dagen na de ontdekking van de zware fout schriftelijk in kennis stelt.
De Kärcher Center Van Mol west BV heef het recht om de overeenkomst met de klant te allen tijde met onmiddellijke ingang, zonder rechterlijke machtiging, zonder voorafgaande ingebrekestelling en zonder betaling van enige schadevergoeding te ontbinden in de volgende gevallen: (i) indien de klant, ondanks schriftelijke ingebrekestelling waarbij een termijn van tenminste 14 kalenderdagen in acht wordt genomen, in gebreke blijft met de (tijdige en behoorlijke) nakoming van één of meer uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen;(ii) In het bijzonder indien de klant in gebreke blijft om binnen de 14 kalenderdagen na aangetekende ingebrekestelling de bestelde goederen af te halen; (iii) bij staking van betaling of (de aanvraag van) een faillissement door de klant; (iv) indien beslag wordt gelegd op (een deel van) de vermogensbestanddelen van de klant;
Ingeval van ontbinding ten laste van de klant behoudt de Kärcher Center Van Mol west BV zich tevens het recht voor om een vergoeding te vorderen voor de kosten, gederfde winst, rente en schade die zij lijdt en worden alle vorderingen van de Kärcher Center Van Mol west BV t.a.v. de klant onmiddellijk opeisbaar. In de gevallen sub (i) en (ii) is ingeval van ontbinding in elk geval een minimale schadevergoeding verschuldigd door de klant t.b.v. 25% van de overeengekomen prijs.
Wat betreft herstellingen, die niet onder de wettelijke garantiebepalingen vallen (cf. supra), geldt dat de klant erkent en aanvaardt dat zowel het opsporen als het oplossen van het gemelde probleem middelenverbintenissen zijn. Kärcher Center Van Mol west BV verbindt er zich toe om het probleem zoals een normale, bekwame en gelijkaardige firma in dezelfde situatie te analyseren. Kärcher Center Van Mol west BV geeft geen garanties omtrent het tijdsbestek waarbinnen de analyse en/of oplossing zal kunnen plaatsvinden, noch omtrent de effectieve mogelijkheid van een, o.m. rekening houdende met de herstelprijs, redelijke oplossing. Ook indien uiteindelijk geen redelijke oplossing kan worden geboden of indien de klant niet op de voorgestelde oplossing wenst in te gaan, blijven de door Kärcher Center Van Mol west BV geleverde prestaties, zoals het onderzoek en het opmaken van een herstelbestek, te vergoeden. Indien de klant een voor onderzoek/herstel/bestek binnengebracht toestel niet ophaalt zullen tevens de stockage- en verwijderingskosten worden aangerekend.
12b.
Bij particuliere ontvangsten van een H&G toestel zal een onderzoeks- en verwerkingskost aangerekend worden bij afgifte van het toestel.
Dit kan resulteren in 3 mogelijke uitkomsten:
a. Het toestel wordt hersteld. U betaalt de herstelling, verminderd met bovenvermeld bedrag in vak 12b.
b. Het toestel wordt niet hersteld: Het bovenvermeld bedrag uit vak 12b wordt op uw naam ter beschikking gesteld als tegoed bij aankoop van een nieuw toestel binnen de 3 maand na afronding van het dossier.
c. Het toestel wordt niet hersteld en 3 maand na laatste communicatie over het dossier is het toestel niet opgehaald: het toestel wordt door ons op correcte manier afgevoerd voor recyclage.
Verkochte goederen worden in principe nooit teruggenomen of geruild voor een ander toestel. Bij wijze van commerciële geste, kan de Kärcher Center Van Mol west BV in een individueel geval uitzonderlijk beslissen om toch het toestel terug te nemen in ruil voor een aankoopbon. In dergelijk geval kan hieruit noch door de klant in kwestie, noch door andere klanten, enig recht worden geput i.v.m. andere aankopen. De klant of zijn rechtsopvolger kan in geen enkele hypothese aanspraak maken op uitbetaling van de aankoopbon.
Als wederzijdse garantie en verbintenis tot snelle geschillenregeling door arbitrage, is de B.A.I. (Belgische Arbitrage Instelling) belast met de aanstelling van scheidsrechters welke bevoegd zullen zijn elk geschil definitief te beslechten conform haar werkingsreglement, dat kosteloos kan bekomen worden bij de B.A.I., Lieven Bauwenstraat 20 te 8200 Brugge (tel.050/32.35.95 en fax 050/45.60.74). Deze clausule maakt integraal deel uit van de verkoopsvoorwaarden en vervangt alle hiermee strijdige bevoegdheidsclausules. Ook op deze keerzijde vermeld.